Fototochten

Op de pier van IJmuiden…

Op Goede Vrijdag heb ik met fotovriendinnetje Desiree afgesproken om een dagje lekker te gaan fotograferen. De camera komt de laatste maanden niet erg veel uit de tas wegens drukte op mijn werk, maar deze dag was ik echt vrij en dat was een mooie gelegenheid om er weer eens op uit te trekken. We spraken om 9:00 uur af en reden daarna door naar IJmuiden, naar de haven waar o.a. de vissersboten binnenkwamen.

We parkeerden vlakbij de Maritieme Academie Holland. Daar lagen wat boten aan de kade en daar was zo veel te zien! Leuke details, felle kleuren, roest… Hier konden wij ons fotografenhart wel ophalen.

Ik zag een stellage ergens op een dek liggen, geen idee wat het was, met netten er in een oranje band er om. Ik vond het wel een leuk beeld met die openstaande deuren op het dek, een leuk inkijkje. Volgens mij was het een reddingsschip van de KNRM. Wie weet is dit iets wat bij reddingsacties wordt gebruikt?

Materieel op het dek – haven IJmuiden

Aan de overkant van het water hadden we zicht op de industrie. Ondanks het grauwe wolkendek steken de wolkjes die uit de schoorsteen komen mooi af.

Industrie – Haven IJmuiden

Roestige delen zijn altijd een dankbaar fotografie onderwerp. Toch altijd bijzonder hoe dat zich heeft ontwikkeld, de kleuren, de structuur.

Roest – Haven IJmuiden

Er lagen diverse boten aan de kade, met een mooie oranje kleur. Ik zocht een interessante compositie om een sfeerbeeld te maken. De lijnen van de tegels zorgen voor een mooi verdwijnpunt in de verte. Daarnaast krijg je ook een impressie van hoe groot deze boten zijn.

Op de kade – Haven IJmuiden

Ik vind die ankers altijd indrukwekkend. Dat dat zo’n grote boot op zijn plek kan houden als dat in zee wordt gestort. Het was even zoeken hoe ik dit mooi in beeld kon brengen. De mooie ronde lijnen van de boeg, met nog net een doorkijkje er op, wilde ik er op hebben. En dan de cijfertjes er nog op en aan de bovenkant nog een doorkijkje naar wat er zich op het dek nog bevindt. Zo is er veel te ontdekken op deze foto.

Anker – Haven IJmuiden

Dit deel van de haven kent ook een terminal voor de grote boten die naar Engeland varen. Ik zag er een mooie compositie in, met de ronde ramen met het kruis er in en ook de golvende boog van golfplaten bij de ingang.

Cross and bow – Haven IJmuiden

Op de boten vind je ook nog interessante details, zoals een boom angle. Blijkbaar is het van belang om e.e.a. in een bepaalde hoek te hebben, dat er een speciaal metertje op zit.

Boom angle – Haven IJmuiden

Ik vond de vier ronde witte ’tonnen’ wel een fraai beeld. Bijna alles in deze compositie was wit, maar toch een paar kleuraccenten met geel en de oranje reddingsboei. Grappig detail vond ik de fietsen. Wat moet je daar nou mee op de boot?

Tonnetjes – Haven IJmuiden

Op een bankje kwamen we deze steen met een touw er om heen tegen. Je vraagt je meteen af, wat doet dat ding daar, waar dient dat ding voor, wie laat zoiets nou achter?

Steen en touw – Haven IJmuiden

Met Goede Vrijdag in het achterhoofd maakte ik deze foto van mos(?) op de muur, in de vorm van een kruis. De details en de kleur van het mos zijn al mooi op zich.

Kruis (het was Goede Vrijdag) – Haven IJmuiden

En ook in de touwen zag ik een lijnenspel in de vorm van een kruis.

Crossing – Haven IJmuiden

Hier nog foto van de entree met het golfplaten dak. Ook daar zie je al de roestplekken ontstaan. Er is veel te ontdekken in dit stuk van de haven…

Golf – Haven IJmuiden

Maar we besloten toch om een stuk verderop te gaan kijken, waar de vissersboten binnen komen. Ik had al heel wat plaatjes geschoten, maar hier was ook weer zoveel te zien. Zoals deze compositie van touwen. Ik heb bewust de diagonaal opgezocht en daarnaast leende deze foto zich goed voor zwart-wit, temeer omdat de achtergrond eigenlijk toch grijs en grauw was door het wolkendek van die dag.

Lijnenspel – Haven IJmuiden

Op de kade lagen diverse bergen met touwen en roestige schakels. Volgens mij gewoon afval. Maar voor een fotograaf een dankbaar onderwerp. Leuke kleurtjes en structuren.

Oud en roestig – Haven IJmuiden

Er lagen diverse boten naast elkaar van dezelfde rederij. Het valt me op dat er veel kleur in de boten wordt gebruikt. Deze boten zijn groen met witte accenten. zelfs de touwen zijn wit. Dat steekt ook meteen lekker af. Ook hier weer een kruisvorm. De touwen versterken de vormen van het logo, vind ik. Echt zo’n plaatje waar ik blij van word!

Met elkaar verbonden – Haven IJmuiden

Ook hier weer zo’n mooi roestig anker, en ook andere roestige plekken op de buitenkant van de boot. Die cijfers en het symbool steken ook weer goed af tegen het donkergroen en rood. Rood en groen zijn ook weer kleuren die elkaar goed versterken. Als je verder kijkt zie je ook de kleine schelpjes net boven het wateroppervlak op de boot.

Anker – Haven IJmuiden

De vissersboten aan deze kade zijn redelijk modern en hebben strakke vormen, maar ook rondingen. In onderstaande foto zag ik mooie strakke vlakken, maar ook cirkels, in het logo en de reddingsboei. De herhaling doet het ook goed en verder vind ik het mooi dat er weinig andere kleuren dat rood en wit in zitten.

Rood / wit – Haven IJmuiden

Dit is al veel meer een sfeerplaatje van een vissersboot. Je ziet de mannen aan het werk, de netten hangen nog in de hoogte.

Vissersboot – Haven IJmuiden

Op deze boot zijn ook weer zulke mooie details te zien. Het lijkt een beetje in elkaar geknutseld, met houten blokjes waar delen van afgebroken lijken te zijn, maar misschien hoort het wel zo. Hopelijk zit het allemaal goed vast…

Ziet er breekbaar uit – Haven IJmuiden

Mooi detail, verschillende materialen en structuren in de kleurstelling geel/bruin.

Yellow – – Haven IJmuiden

Op de kade zag ik dit bolletje touw liggen. Alles haakt in elkaar, best bijzonder gevlochten en geknoopt en nu voor oud vuil weggegooid…

bolletje touw – Haven IJmuiden

Bijna alles is blauw wit in onderstaande foto. Eigenlijk best een geluk dat het zo’n bewolkte dag was, anders had het blauw op deze boot lang niet zo mooi uit gekomen.

Blauw wit – Haven IJmuiden

We kwamen nog meer afgedankte netten tegen op de kade. Ik zag vooral de mooie felle kleurtjes die lekker tegen elkaar af steken.

Kleurig touw – Haven IJmuiden

Deze boot kwam net terug van zee, de haven in. Klaar voor deze week. De buitenkant kan wel een verfbeurtje gebruiken…

Vissersboot – Haven IJmuiden

Dit was zo’n boot waarmee particulieren mee kunnen om te gaan zeevissen. Ik vond die raampjes met de tralies wel grappig. Mooi dat alles aan dek zo’n beetje geel en zwart was.

Zwart en geel – Haven IJmuiden

Aan het eind lag er een booreiland aan de kade. Wat een imposant gevaarte. Dat zoiets überhaupt blijft drijven. Je moet het maar bedenken/ontwerpen.

Booreiland – Haven IJmuiden

Een prachtig kleurverloop zag ik in deze buizen, met rechtsonder nog een leuk rood detail.

Roest – Haven IJmuiden

We waren nu al bijna twee uurtjes aan het fotograferen en maakten even een pitstop ergens in IJmuiden voor een kop koffie en wat lekkers. Ook fijn dat we daar even konden toiletteren. Het nadeel van fotograferen in deze lockdown is dat er geen restaurants o.i.d. open zijn waar je naar het toilet kunt. Nu is het natuurlijk ook de bedoeling om zoveel mogelijk thuis te blijven, maar juist buiten fotograferen kun je veilig en met voldoende afstand van elkaar doen, net als wandelen. Hopelijk gaat de horeca snel weer open. Voor ons was het fijn dat we even ergens terecht konden.

Het was best fris buiten, dus die kop koffie deed ons wel erg goed. We waren weer wat opgewarmd en gingen daarna nog richting de Zuidpier, om daar nog wat mooie platen te schieten.

Het was een klein eindje lopen vanaf de parkeerplaats. We gingen niet het strand op, maar liepen richting de pier via een jachthaventje. Daar maakte ik deze foto, met op de achtergrond het industriegebied, tussen de masten door gezien.

Jachthaven – Zuidpier IJmuiden

Deze boei stond bij de bushalte op het pleintje. Ik speelde wat met de scherptediepte, zodat de achtergrond wat vaag werd. Ik had er nog voor kunnen kiezen om een stapje naar links te doen, zodat je de bushalte niet meer zag, maar omdat die lelijke lantaarnpaal er toch op kwam te staan vond ik het detail van de bushalte niet zo storend meer. Het geeft wat meer context aan de foto, een oud detail, hergebruikt in een vernieuwde omgeving. De kleur van de boei vind ik trouwens prachtig. En hij staat mooi tussen het helmgras.

Boei – Zuidpier IJmuiden

Twee meeuwen hadden een gezellig onderonsje tijdens het pootjebaden. Je kunt er bijna een gesprek bij bedenken…

Conversatie – – Zuidpier IJmuiden

In deze foto zie je wat de getijden doen met de walkant. En wat de mens allemaal nog in het water achterlaat, wat dan weer aanspoelt. Ik vond die drie banen met verschillende kleuren en structuren op de stenen een mooi detail.

Het water geeft en neemt – Zuidpier IJmuiden

Een hoop verticale lijnen in onderstaande foto en ook een indrukwekkende wolk boven het industriegebied. Deze steekt mooi af tegen het grijze wolkendek er achter.

Industrie – Zuidpier IJmuiden

We troffen het dat er op dat moment net een boot te water gelaten werd. Via zo’n rijdende stellage werd de boot vanaf de wal verplaatst en uiteindelijk in het water geplaatst. Leuk om dat te zien. Het was er een drukte van jewelste, er liepen fotografen rond en er was ook nog iemand met een drone. Bijzonder dat wij dit net even konden mee maken.

Te water lating – Zuidpier IJmuiden

Niet veel later kwamen er wat stoere mannen voor bij lopen. Eentje had een soort pop op zijn nek. De mannen gingen blijkbaar voor een oefening de zee op. Ik wachtte even totdat ze op de loopbrug waren en trof het dat ze er precies met zijn allen zo mooi op stonden, tussen die twee grote pilaren. Op de achtergrond zie je de nieuwe boot het water al raken. Links achter zie je de strandhuisjes die worden neergezet, of gingen ze nou juist richting het strand? We zagen volop trekkers rijden bij aankomst. Dus het strandseizoen zit er weer aan te komen voor de bewoners.

In ganzenpas – Zuidpier IJmuiden

Een paar tellen later maakte ik nog deze foto. De mannen gingen op oefening. Ze verdeelden zich over twee boten en voeren even later de haven uit.

Op oefening – Zuidpier IJmuiden

Hier varen ze de haven uit, richting zee.

Oefening reddingsbrigade – Zuidpier IJmuiden

Ondertussen zijn we bijna op de Zuidpier aangekomen. Er staat een behoorlijke wind en het zand vliegt ons af en toe om de oren. Bij de ingang stond deze boei. Ik zag er een gezicht in. En ook leuk dat je meteen ziet waar we waren 🙂

Gezicht! – Zuidpier IJmuiden

Er stond ook een heel eenzaam brommertje bij de ingang. Nergens aan vastgezet. Hoe lang zou deze er al staan en wat is de bestuurder op dit moment aan het doen op de pier? Weer zo’n plaatje waar je je eigen verhaal bij kunt maken.

Brommer op de pier – Zuidpier IJmuiden

In de bak achter de brommer liggen stenen met wat zand. Deze gebruikte ik om een compositie te maken met een vissersboot en het baken op rechts. Door te spelen met het diafragma kon ik hier verschillende foto’s maken. Op onderstaande foto is zowel de voorgrond als de achtergrond scherp, ik heb een klein diafragma (groot getal) gebruikt hiervoor. Dit is wel mijn foto van de dag, het geeft een echt strandgevoel en qua compositie vind ik hem helemaal in balans.

Strandzicht – Zuidpier IJmuiden

In onderstaande foto heb ik er voor gekozen om de voorgrond scherp te hebben en de achtergrond vaag. Maar wel dusdanig dat je nog ziet wat er op de achtergrond gebeurt. Dit doe je door een groter diafragma te kiezen (kleiner getal).

Die instelling heb ik ook gebruikt bij onderstaande foto, maar nu deed ik een stap naar links, waardoor de compositie veranderde. Ook een mooi beeld, met alle strand aspecten er nog in.

Hier zag ik een compositie met een mooie gebogen lijn. Het groen op de stenen en die van het baken springen er echt uit. Op de achtergrond zie je nog de windmolens en het rood witte baken.

Groen – Zuidpier IJmuiden

Af en toe moesten we onszelf en de camera een beetje beschermen tegen het rondvliegende zand. Ik heb het rond stuivende zand nog proberen vast te leggen, maar dat kwam toch niet helemaal goed over op de foto’s. Wel maakte ik een leuke foto van Desiree, die zich staande probeert te houden op de pier, met de camera veilig onder haar jas. Op de achtergrond staan twee mensen die met een drone aan het vliegen waren. Ook leuk speelgoed!

Desiree – Zuidpier IJmuiden

Voor een facebookgroep waar ik lid van ben was het thema van deze week “minimalisme’, dus met dat in mijn achterhoofd maakt ik onderstaande foto. Leuk dat je ineens dingen ziet met zulke thema’s in je achterhoofd. Anders had ik deze foto waarschijnlijk niet gemaakt.

Minimalisme – Zuidpier IJmuiden

In het zand zie je allerlei sporen en de vloeiende lijn van het water, maar ook die van een bandenspoor vond ik fraai.

Vloeiende lijnen in het zand – Zuidpier IJmuiden

En ook de mens laat zijn voetsporen achter in het zand. Soms lopen ze met zijn tweetjes, anderen alleen. Heerlijk even uitwaaien aan het strand. De dreigende lucht vind ik trouwens erg mooi. Er zat regen aan te komen…

Sporen in het zand – Zuidpier IJmuiden

Het water beukte ondertussen op de pier, met witte schuimkoppen. Dat steekt dan weer lekker af tegen die met alg beklede betonblokken. Ik koos voor een snelle sluitertijd om het water te ‘bevriezen’. We hadden geen statief meegenomen (lag nog in de auto) vanwege het gesleep. Anders had ik nog een foto kunnen maken waarbij het water een soort wazige mist werd. Maar ik betwijfel of door de wind die foto’s niet bewogen zouden worden.

Het wassende water – Zuidpier IJmuiden

Aan de andere kant van de pier zag het er wat rustiger uit. De meeuwen waren lekker aan het pootjebaden. Zo af en toe zie je een golf. Ik probeerde wat presets in Lightroom uit tijdens de nabewerking en kwam uiteindelijk uit op deze bewerking. Een blauw/grijsverloop in het water. Ik vond het wel sfeervol.

Pootjebaden – Zuidpier IJmuiden

Met die harde wind was het een feestje voor de kitesurfers. Die gingen als een speer door het water. Ik heb er heel veel foto’s van gemaakt, maar er zijn er niet heel veel goed gelukt. Vaak onscherp, te ver weg of geen mooie compositie. Er was regen op komst, dus het was ook wat donker. Dan wordt het lastig om nog met snelle sluitertijden te kunnen werken zonder de ISO al te veel op te schroeven. Ik heb al mijn foto’s trouwens met ISO 100 gemaakt. Ik vind dat ik met mijn camera al heel snel ruis krijg als ik de ISO opschroef. De foto’s van vandaag zagen er echt beter uit met deze instelling, achteraf gezien dus een goede keuze.

Kitesurfer – Zuidpier IJmuiden

We zagen nog een apart vogeltje, althans, een vogeltje dat we niet echt meteen herkenden. Het bleek een steenloper te zijn. Deze strekte nog even een pootje.

Steenloper – Zuidpier IJmuiden

We hebben heel wat stappen gezet deze dag, volgens mij zaten we hier op 2000 meter.

2 km gelopen – Zuidpier IJmuiden

Aan overvliegende meeuwen geen gebrek. Dat was goed om even te oefenen met de autofocus. Deze is volgens mij wel aardig scherp, dus goed gelukt.

Meeuw – Zuidpier IJmuiden

Er blijft van alles hangen aan de stenen. Ze verkleuren soms naar zwart en de algen geven bijna licht en blijven hangen in alle scheuren en barstjes. Bijna marmer.

Aanslag op de stenen – Zuidpier IJmuiden

Hier zie je goed hoe het water tekeer gaat tegen de stenen. Er staan nog een paar dappere vissers in de bocht en we kwamen aardig wat wandelaars tegen, al oogde het niet heel druk vandaag. Maar veel mensen wilden wel even lekker uitwaaien. Mijn foto van het oudere echtpaar dat zo lief hand in hand liep is jammerlijk mislukt, niet scherp. Had ik nog maar een paar foto’s extra gemaakt…

Vissers in de bocht – Zuidpier IJmuiden

We liepen niet helemaal naar het eind van de Zuidpier, op een gegeven moment ben je ook wel klaar met fotograferen. Vanaf de pier is het beeld ook niet steeds heel veel anders. Maar toen we weer omdraaiden zagen we pas wat voor een eind we hadden gelopen. Ik nam een laag standpunt in en maakte onderstaande foto, met zicht op de industrie. Je ziet maar weinig van het strand zo.

Zicht op de haven – Zuidpier IJmuiden

Nog even een foto van zo’n betonblok. Deze ziet er uit alsof hij elk moment in gruzelementen kan liggen, met barsten en scheuren.

Patroon op betonblok – Zuidpier IJmuiden

En dan nog een laatste foto, een grappige dit keer. Een meeuw had een lekker maaltje gevangen, een krab. Hij had hem aan één pootje in zijn snavel vast. Ik had geen supertelelens, dus het is erg gecropt. Maar ik vind het een mooi gevangen moment.

Meeuw met krab – Zuidpier IJmuiden

En zo kwamen we aan het einde van onze fototocht. De camera ging onder de jas en we liepen weer terug naar de auto. Dat was nog een aardig eindje lopen, dus dat was goed voor de stappenteller. We hebben de 10.000 stappen die dag gehaald. Ter afsluiting zijn we nog even terug gegaan naar de haven voor een heerlijke portie verse en warme kibbeling. Dat hadden wij wel verdiend. Onderweg naar huis kregen we toch nog wat spetters, dus we hebben vooral mazzel gehad dat we niet zeiknat zijn geregend op de Zuidpier.

Het was een hele leuke dag. IJmuiden is echt fotogeniek, zowel de haven als de Zuidpier. Ik was er eigenlijk nog nooit geweest. Maar je kunt er echt uren heerlijk fotograferen. En als de horeca weer open is, zijn er in de haven ook leuke tentjes waar je wat kunt eten. Dus ik ga er zeker nog een keertje heen in de zomerperiode.

En met Desiree is het gewoon altijd wel gezellig, we leren van elkaar en kletsen ondertussen gezellig honderduit over wat ons bezig houdt. En ondertussen fotograferen we er op los. Ik had heel veel goede foto’s, van de ruim 300 foto’s hebben er bijna 60 deze blog gehaald. Soms kan ik gewoon niet kiezen. Wat ook leuk is van samen fotograferen, is dat je wel dezelfde route loopt, maar ook heel veel verschillende foto’s maakt. Gewoon omdat je anders kijkt en andere dingen ziet. Soms attenderen we elkaar daar op, maar we gaan vooral onze eigen weg op zo’n dag. Gaat de een wat sneller, dan wacht je even op elkaar. Je moet ook geen haast hebben, want dan mis je zoveel leuke details. Ja, IJmuiden is leuk, ik kom er graag nog eens terug!

4 gedachten over “Op de pier van IJmuiden…”

1. Margot, Ik heb genoten van je verhaal en je prachtige foto’s. Zo leuk al die wisselende onderwerpen. En dat allemaal op 1 dag.

Ik vind het leuk om feedback op mijn foto's te krijgen, dus laat vooral een reactie achter!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.